IT-nyheter från

OJCO Secure IT

Sjöräddningen varnar för falsk trygghet med mobilen

Juli kan bli en katastrofmånad sett till drunkningsolyckor. Mobiler är en stor riskfaktor – både vid badplatser och till sjöss, säger Rickard Rundgren Björk på Sjöräddningssällskapet.

​ 

Juli kan bli en katastrofmånad sett till drunkningsolyckor. Mobiler är en stor riskfaktor – både vid badplatser och till sjöss, säger Rickard Rundgren Björk på Sjöräddningssällskapet.

Vackra sommardagar innebär mer bad och fler båtar ute på sjön. Drunkningsstatistiken har hittills i juli varit dyster med en drunkning per dag de senaste två veckorna, enligt Svenska Livräddningssällskapet som kallat läget ”extremt”.

Rickard Rundgren Björk är stationsansvarig på Sjöräddningssällskapet Räfsnäs vid Norrtälje skärgård. Han varnar för att mobiltelefoner är en farlig distraktion vid badplatser. De flesta som drunknar gör det i tysthet, utan panikartade skrik eller plask, och den som sitter djupt försjunken i en skärm riskerar att inte märka att någon försvunnit förrän det är för sent.

Ute till sjöss för tekniken med sig ett annat problem – en falsk känsla av trygghet.

– Ju mer tekniken går framåt och ju mer man förlitar sig på tekniken och stirrar ner i skärmen, desto sårbarare blir man när den lägger av.

Stationsansvarig Rickard Rundgren Björk till höger tillsammans med sjöräddare Jan Paymer.

Bild 1 av 2

Sjöräddningssällskapet båt ”Vialla” är utrustad till tänderna med tekniska lösningar. Styrhytten är som att kliva in i en flygplanscockpit – skärmar täcker instrumentpanelen och visar all tänkbar information. En radar uppger båtarnas position på Tjocköfjärden. Ett digitalt sjökort visar kobbar och skär och Viallas position. Båten har värmekameror för att snabbt kunna hitta nödställda i det kallare vattnet och en vattenskoter är monterad på akterdäck och kan sjösättas blixtsnabbt för att hiva upp personer ur vattnet.

Totalt kostade räddningsbåten drygt 25 miljoner att bygga, och Rickard Rundgren Björk säger att Vialla är konstruerad utifrån en samlad erfarenhet av alla båtar som Sjöräddningssällskapet har byggt sedan organisationen grundades 1907.

Men trots all modern specialutrustning – guldstandarden inom sjöräddning – plockar Rickard Rundgren Björk fram ett gammalt hederligt inplastat sjökort, lägger det i knät och navigerar utifrån det.

– Tekniken är jätteviktig, men man ska inte glömma det basala – framför allt när det gäller navigation. Om du bara vänjer dig vid att använda en app i telefonen för att hitta ute till sjöss så blir du väldigt sårbar när den har laddat ur, eller om den hamnar i vattnet. Då kan du heller inte ringa och be om hjälp, säger han.

– Att bara förlita sig på telefonen är något vi ser blir vanligare och vanligare.

Rickard Rundgren Björk inspekterar det kokheta motorrummet innan avfärd. Efter några minuter kommer han ut på däck med svettdroppar på pannan. ”Det är som en bastu där nere”, säger han.

Bild 1 av 2

Plottern – ett digitalt sjökort som visar båtens gps-position – är inte ofelbar även om mobilen är laddad.

– Båtsymbolen som ska visa vart du är kan ha fel. Då blir du ju lurad om du inte tittar upp och verifierar att ”nu kör jag förbi den här fyren”. Så det gäller att vara uppmärksam och ha kunskap för att navigera utan plotter, säger Rickard Rundgren Björk.

Det absolut viktigaste när man är ute till sjöss är att ha flytväst och att kunna larma, säger han och betonar att ”nyckeln till att bli räddad är att någon vet att du är i nöd”. Rickard Rundgren Björk tipsar om ett vattentätt fodral till mobilen och att ha en båtradio, eller nödraketer om den mer moderna tekniken skulle svika.

Sjöräddningssällskapets hus i Räfsnäs testamenterades till organisationen av en äldre farbror. På vissa landsbygdsorter har de svårt att hitta frivilliga, men i Räfsnäs har huset inneburit att sjöräddare kan ha jourpass samtidigt som de jobbar med sina vanliga jobb ”hemifrån”, berättar Rickard Rundgren Björk.

Dagen i Räfsnäs har varit stillsam, utan några larm. Det mest dramatiska som händer är att DN:s reporter blir stucken av en geting i kinden. Rickard Rundgren Björk – som har räddningsarbete i ryggmärken – agerar snabbt och slår ihjäl getingen med ett anteckningsblock mot båtens fönsterruta.

Gårdagen var betydligt intensivare med sju larm inom loppet av 45 minuter, och det är under soliga semesterdagar som Sjöräddningssällskapet har mest att göra.

– Man lockas ut av vädret och ju fler det är ute på sjön, desto större risk är det att det händer något. Det kanske inte ser så farligt ut att få motorhaveri en solig dag, men om man väntar ett par timmar kan vädret skifta snabbt. Så vi vill gärna att folk larmar så att vi snabbt kan fånga upp problem innan de blir allvarligare, säger Rickard Rundgren Björk.

Fakta.Sjöräddningssällskapet

Sjöräddningssällskapet är en förening som startade 1907 och helt bygger på ideella krafter.

Organisationens cirka 270 sjöräddningsenheter bestående av båtar, svävare och vattenskotrar är utspridda på 74 stationer längs den svenska kusten. Alla är finansierade av privatpersoner och företag. Just båten Vialla i Räfsnäs – som kostade drygt 25 miljoner kronor att bygga – har bekostats av ett äldre par.

Runt 2 500 frivilliga bemannar stationerna, och efter ett larm ska en räddningsbåt vara i vattnet inom 15 minuter. Föreningen deltar i ungefär 90 procent av all sjöräddning i Sverige.

Vanliga uppdrag inkluderar sjukdomsfall på öar, motorhaverier, grundstötningar och bränder på svårtillgängliga platser i skärgården eller på öar.

– Jag brukar lite slarvigt säga att vi är både ambulans, brandbåt och bogserbåt. Det är det som är charmen – man vet inte vad som kommer hända på ett jourpass, säger Rickard Rundgren Björk.

Sjöräddningssällskapets mål är att ingen ska omkomma i olyckor till sjöss.

Källa: Sjöräddningssällskapet.


 

Akriv - Nyheter