IDC beräknar att tillväxttakten för försäljningen av företagsapplikationer kommer att öka under 2024 och förbli stabil fram till 2027, trots en nedgång i år som ett resultat av att it-chefer fortsätter att dra ner på utgifterna på grund av ekonomisk motvind.
Enligt en ny IDC-studie, ”Worldwide Enterprise Applications Software Forecast 2023-2027: Digital Era Brings Opportunity”, ökade mjukvaruförsäljningen med 9,8 procent förra året till 306 miljoner dollar. Tillväxttakten förväntas sjunka till 8,5 procent i år för att sedan öka igen under 2024 och ligga på i genomsnitt 9,6 procent fram till 2027.
De främsta riskfaktorerna som påverkar företagens investeringsbeslut är inflation, brist på arbetskraft och lågkonjunktur, säger studiens författare Mickey North Rizza till CIO.com.
– Även om företagsapplikationer fortfarande är föremål för investeringar, har organisationer minskat vissa utgifter när de anpassar sig till dessa makroekonomiska motvindar, säger hon.
Molnet tar en allt större andel av it-avdelningarnas budgetar, och bilden är inte annorlunda här. Enligt studien hade försäljningen av mjukvara för företagsapplikationer i publika moln redan gått om försäljningen av lokala, hostade och privata moln 2022, och stod för 51,4 procent av en marknad värd 306 miljarder dollar. Den utvecklingen kommer bara att accelerera under de kommande åren, och enligt studien kommer försäljningen av programvara i det publika molnet att stå för 67,5 procent av de beräknade utgifterna för programvara för företagsapplikationer på 483 miljarder dollar år 2027.
Det innebär att utgifterna för programvara i publika moln kommer att öka kraftigt, med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 15,7 % fram till 2027, medan utgifterna för programvara som körs lokalt och på andra ställen kommer att stagnera och bara växa med 1,1 procent per år, enligt IDC:s prognoser.
– Lokala lösningar finns fortfarande kvar och har inte försvunnit, men molntjänster används av företag i alla storlekar, säger Rizza.
– Detta kommer att fortsätta i takt med att organisationer börjar inse fördelarna med publika moln i den digitala världen.
IDC:s definition av mjukvarukostnader för företagsapplikationer omfattar ERP-, CRM- och supply chain management-applikationer som är gemensamma för många branscher, samt kommersiella (inte anpassade) branschspecifika teknik- och produktionsapplikationer.
Det är en mångfacetterad marknad med en lång svans, enligt en annan IDC-studie från 2022, som visade att bara 30,8 procent av utgifterna gick till de 10 största leverantörerna av mjukvara för företagsapplikationer: SAP, Salesforce, Oracle, Microsoft, Intuit, Workday, Constellation Software, Siemens, Dassault Systèmes och Autodesk.
Programvarukostnader inkluderar årliga licensförnyelser och löpande support, oavsett om de ingår i ett paket eller debiteras separat, men inte extra avgifter för utbildning, konsulttjänster eller systemintegration.
Ökande supportkostnader
Supportkostnaderna, liksom många andra arbetskraftsrelaterade kostnader, ökar. Så sent som förra veckan meddelade SAP att man kommer att öka supportkostnaderna för sina lokala applikationer med så mycket som 5 procent under 2024, och att man endast kommer att inkludera nya innovationer som AI i de publika molnversionerna av sin programvara, som också får stadiga prisökningar.
Rizza säger att sådana förändringar ingår i IDC:s prognoser.
– Medan vissa leverantörer höjer priserna, höjer de flesta priserna antingen för lokal support eller för att lägga till innovationer, som AI, säger hon.
Huruvida nya funktioner som AI ska kosta extra är ett ämne som det råder delade meningar om. I en annan färsk undersökning fann IDC att 26,7 procent av företagen är villiga att betala mer för maskininlärning och AI-funktionalitet i sina företagsprogram, medan 24 procent förväntar sig att det ska ingå i produktpriset. Studien visade att programvaruköpare söker pålitliga varumärken, valuta för pengarna, enkel integration, en bra användarupplevelse och enkel implementering.
Rizza betonar vikten av att it-chefer anpassar programvarukostnaderna till företagets övergripande strategi, och inte bara till it-behoven, för att få ut mesta möjliga av sina budgetar. Beslut om att lägga nya applikationer i molnet, eller flytta befintliga dit, beror på hur avancerat företaget är inom andra områden. It-cheferna bör ställa sig frågan: ”Hur stämmer det överens med att verksamheten antingen fullföljer omvandlingen till en digital verksamhet eller redan driver en digital verksamhet?”
När det gäller att öka utgifterna för programvara utöver inflationen måste it-cheferna överväga vilka nya funktioner som kommer att finnas på deras inköpslista.
– AI, helt klart, säger Rizza, men det väcker en annan fråga hos henne:
– Gör du det internt, själv, eller samarbetar du med leverantörerna för att få mer, snabbare?
Om programvaruleverantörerna läser Rizzas studie kommer de att göra allt för att själva bygga upp AI-verktygen.
I studien ger hon tio råd till leverantörerna, bland annat att bygga ett generativt AI-narrativ, bygga modulära eller komposterbara applikationer som gör att företagen kan skräddarsy sina egna lösningar från annars standardiserade programvarustackar, och införliva de bästa mikrotjänsterna som bättre uppfyller deras behov.
– Den komponerbara världen är ett annat sätt för leverantörer att tjäna pengar, liksom modularitet, säger Rizza och tillägger att båda ger fördelar för företagen.