Välj en sida

I över 12 år har Mats Hultin varit cio – de första på Saab i Sverige, sedan Saabkoncernen och de senaste tre på Ericsson.

Och den röda tråden genom yrkeslivet har varit teknik och utveckling. Det var som projektledare inom utvecklingsområdet för både hård- och mjukvara på Saab som han började sitt yrkesliv. Efter en tid gick han över till eftermarknaden – eller managed services.

– Till skillnad från att utveckla produkter så fick jag också se den andra sidan där man arbetar med kunden. Och kanske var det då som ett frö till det som ledde mig till cio-rollen såddes. Det som verkligen väckte intresset var hur man driver förändring och transformation.

Att han visade att han kunde driva förändring i företaget tror han också var den viktigaste orsaken att han några år senare erbjöds cio-jobbet på Saab.

– Till viss del handlade det nog om min tekniska bakgrund också – men framför allt att jag lett transformation. Gränslandet mellan teknik och människa, ja det är det som drivit mig hela tiden.

Trycker på integration

I början var Mats Hultin osäker på vad rollen riktigt innebar men nu brukar han lyfta fram en egen definition om vad cio betyder där förkortningen inte står för ”chief information officer” utan ”chief integration officer”.

– Det handlar om att integrera business med teknik och människor med teknik och se till att det verkligen funkar tillsammans, säger han.

För att lyckas med det gäller det att som cio orkestrera sin del i företagets förändring och att förstå vart företaget är på väg.

– Som cio behöver jag vara både coach till mina medarbetare och partner till mina chefer. Som jag ser det handlar mitt ledarskap mer om att arbeta med företaget brett än att diskutera kring exakt hur it ska organiseras. Jag måste förstå människor och affär och kunna göra kopplingar som kanske inte alla ser för att få ut så mycket som möjligt.

Nyfikenhet och engagemang ser han som sina drivkrafter – medan kontrolldelen inte är hans styrka.

– Jag är inte så kontrollerande – en del kanske tycker att jag borde ägna mer tid åt det – men jag tycker inte att det är så kul. Jag gillar mer att uppmuntra och coacha och att få mina medarbetare att växa och ta ansvar.

Viktigt med småprat

När de flesta arbetade hemifrån under pandemin upplevdes det som en utmaning av många chefer. De tyckte det var svårt att inte möta medarbetarna fysiskt och se hur de mådde. Men efter hand tycker Mats Hultin ändå att han lärt sig mer om hur han ska agera för att fånga upp det.

– Jag har alltid ägnat mycket tid åt att kommunicera och interagera. Och jag tycker det är viktigt att alltid ta fem minuter att checka in när jag har ett möte med någon – även fysiskt. Där jag småpratar lite och har mer öppna frågor – det öppnar upp om någon då vill berätta något för mig. Jag tror att det är viktigt att ta sig den tiden.

För att hålla samtalen med medarbetare igång även under pandemin startade han också ett antal digitala möten för att kunna nå ut till hela sin organisation som finns i 60 länder – bland annat en ”coffee chat” där även andra kan delta och där det inte finns någon spikad agenda som han fortfarande kör en gång i månaden.

– Det har blivit ett av mina roligaste möten.

Tung förändringsledare

Under hans år som cio har rollen generellt sett blivit allt tyngre och den utvecklingen tror han fortsätter.

– Cio:n blir allt mer av en tung förändringsledare när det gäller hur vi gör affärer men också kopplat till hur vi säljer och hur vi jobbar. Samtidigt har rollen blivit allt mer mångfacetterad och diffus och olika cio:er tar sig olika mandat beroende på den affärskontext de befinner sig i, säger Mats Hultin.

– Det tror jag också är nödvändigt att man gör – men förändring är alltid en gemensam del för cio:er.

På Ericsson finns också en cto-funktion som har mer fokus på det tekniska och där gäller det att kunna samarbeta närmare affären.

– Som cio har jag mycket kontakt med partners och leverantörer och efterhand närmar sig rollerna varandra – vi behöver också arbeta gemensamt mot kundgränssnittet. Men just nu växer Ericsson mycket inom enterprise-segmentet och där har vi på it-sidan mycket att ta med oss in.

På andra håll väljer man att ha inte bara cio och cto utan en cdo också – ibland är också samma person vara både cio, cto och cdo.

– Man har ofta olika hattar på sig som cio och då gäller det att väga samman hur man prioriterar och strukturera det.

Parallellt så blir cio:er allt mer attraktiva för styrelseposter, särskilt som det krävs allt mer teknikförståelse påpekar Mats Hultin.

Molnflytt och automatisering

Sedan han kom till Ericsson har han lagt det mesta av sin energi på en förflyttning till molnet och en kraftig automatisering.

Snart har 80 procent av företagets centrala applikationer flyttats till molnet och moderniserats. Något som i sin tur skapar nya möjligheter för AI och dataanalys.

– Det har varit en tuff transformation både internt på it-avdelningen och för våra medarbetare som plötsligt ser att deras applikation hamnar i molnet – vad innebär det? Och vi har också arbetat mycket med säkerhet och compliance.

Som molnleverantörer har Ericsson alla de tre stora – Microsoft, AWS och Google.

– Vi är partner med alla tre och behöver bygga kompetens med alla. Vi jobbar också med dem ut mot våra kunder så det är en viktig anledning till att vi valt det.

Parallellt med molnresan har det byggts upp ett internt kompetenscenter för molnet som kan stötta affären.

Ökad leveransförmåga

Redan som nytillträdd cio på Ericsson pekade Mats Hultin på att många interna processer tog för lång tid. Då fanns redan runt 200 mjukvarubottar för olika interna processer men han såg en stor potential i att automatisera fler flöden – särskilt de transaktionstunga som beställningsprocesser och olika stödjande processer. ”Men det gäller att göra det systematiskt”, sa han då.

Sedan dess har ytterligare 500 mjukvarubottar gått i drift, motsvarande 100 000-tals arbetstimmar. Det har också inneburit att leveransförmågan har ökat med uppemot 30 procent med bibehållen budget. Och Mats Hultin ser inget slut.

– Det är lite som med it. Det började en gång med en liten it-avdelning och i dag är nästan 80 procent av vardagen it. Så kommer det bli med automatiseringen också. Om tio år är vi vana vid robotar som hjälper oss och vi bygger själva automatiserade lösningar med demokratiserade verktyg.

Samtidigt med automatiseringen och ökade möjligheter till dataanalys har även annat kommit på plats – som en api-fabrik för att få bättre integrationer och bättre tillgång till data.

Testande och piloter

Vid sidan av den mogna tekniken som hanteras av digitaliseringsorganisationen så är det också viktigt att ligga i teknikens framkant och för det krävs ett idogt testande och piloter. Ett område där det växt fram lösningar som nu används skarpt är blockkedjan.

– Vi använder det för vissa funktioner inom finans och kundleverans där systemen är väldigt komplexa och en hel del gör vi ihop med våra kunder.

Möjligheten att följa transaktioner gör att blockkedjeteknik lämpar sig väl för komplexa flöden konstaterar Mats Hultin. Och nu är blockkedjelösningarna på väg in i den vanliga digitaliseringsorganisationen.

– Det har vuxit utanför fram tills nu men nu behöver det integreras med våra andra lösningar så nu lyfts blockkedjelösingarna över till vår digitaliseringsorganisation eftersom vi nu ser tekniken som mogen.

Att testa ny teknik och nya lösningar är oerhört viktigt för att flytta sig framåt anser han. Bygger man ett SAP-system får det inte fallera men för ny teknik så är det ”fail fast learn quick” som gäller.

Men det gäller att inte tappa fokus på det allra mest grundläggande – att se till att de tillämpningar som kommer in i företagen inte är allt för teknikorienterade utan har människans behov i fokus,

– Det handlar om sådant som ”responsible AI” och människa-maskin-interaktion. Det viktigaste är att se till att bygga så det hjälper oss människor, säger han.

På CIO Awards den 12 december utser vi Årets CIO, Årets digitala projekt, Årets hållbara projekt och Årets digitala inspiratör. Pristagarna utses av en oberoende jury bestående av tidigare vinnare, forskare och experter. Var med och heja fram vinnarna!

Läs också: Ericssons nya cio vill få in mer AI internt – ”vi har över 600 patent”

 

Läs mer