Välj en sida

Caspeco grundades 2006 av den tidigare krögaren Per Söderqvist. Idag har bolaget 135 anställda med huvudkontor i Uppsala. Bolaget har tagit fram en molnbaserad plattform för restaurang- och upplevelseindustrin. Där finns fyra moduler, från bokning till betalning, som ska hjälpa krogar och upplevelseindustrin att spara tid och resurser, minska risken för misstag, förbättra kommunikationen, öka marginalen och i slutändan få nöjdare gäster.

Nu får man en ny majoritetsägare i Monterro, som har nischat in sig på att investera i nordiska SaaS-bolag. Enligt Caspeco innebär ägarbytet att man ytterligare kan förädla sina tjänster, med målet att hjälpa ännu fler krögare. Man hoppas också kunna fortsätta växa, både i Sverige och internationellt.

– Vi har haft en fantastisk resa och det här är bara början. Digitaliseringen av restaurangbranschen är ett faktum och hela världen ligger framför oss. Därför var det dags för oss att hitta en partner som kan stötta oss i vår fortsatta satsning. Monterro är precis den partnern. De har både kapital och den kompetens vi behöver för att fortsätta förädla Caspeco och bli en ännu bättre partner för våra kunder, säger grundaren Per Söderqvist i ett uttalande om den nya ägaren.

– Vi har följt Caspeco under en längre tid och det är ett mycket fint bolag. Bolaget har en bra tillväxt under lönsamhet, en unik lösning och företagskultur, samt mycket nöjda kunder. Dessutom ser vi en stark digitaliseringstrend inom branschen. Sammantaget ger det Caspeco en fantastisk potential, säger Thomas Bill Revland, som är medgrundare av Monterro och blivande styrelseordförande i Caspeco.

Caspeco omsätter i dagsläger drygt 100 miljoner kronor och många av de 135 anställda har erfarenhet från restaurangbranschen. Totalt har man knappt 2000 kunder.

– Vi är väldigt stolta över alla våra mycket nöjda kunder. Jag är övertygad om att en framgångsfaktor är vår branschkunskap. Vi förstår hur deras verksamhet fungerar, vilka utmaningar de har, och vad som krävs för att få en smidigare drift och bättre lönsamhet, säger Caspecos vd Krister Fingal.

 

Läs mer