Välj en sida

Nästan sju av tio svenskar, 68 procent, är negativa till den ökade insamlingen av information. Under de senaste nio åren har andelen ökat med åtta procentenheter.

Det visar en undersökning om svenskarnas syn på digital integritet, Delade Meningar 2023, som har genomförts av Insight Intelligence tillsammans med Karlstad universitet, UC, Svensk Handel och Malmö universitet där 1 000 personer mellan 16 och 70 år har deltagit.

Undersökningen har genomförts varje år sedan 2016 och för första gången hamnar offentlig sektor i topp när det gäller svenskarnas förtroende för hur den digitala informationen hanteras. På nio år har förtroendet stadigt ökat från 37 procent till 64 procent.

Därmed passeras bankerna som hamnar på 63 procent och för första gången inte blir nummer ett på förtroendelistan.

Ser man till specifika tjänster hamnar dock banktjänster i topp. Bank-id har högst förtroende – 90 procent svarar att de har det. 84 procent litar på Swish och 78 procent har förtroende för 1177.

I botten när det gäller hur personlig information hanteras ligger sociala medier – endast två procent uppger att de har förtroende för deras hantering.

När det gäller tjänster anses Facebook hantering av personuppgifter minst pålitlg t69 procent uppger att de inte litar på den. Därefter kommer Tiktok med 69 procent och Amazon med 58 procent.

 

Läs mer