Välj en sida

När Salesforce köpte samarbetsverktyget Slack för 27,7 miljarder dollar för nästan två år sedan uppgav de att sammanslagningen skulle ”förändra sättet som alla arbetar på i den helt digitala världen, varifrån som helst”.

Men hittills är inte it-köparna imponerade. Det skriver Wall Street Journal i en artikel där de talat med analytiker och cio:er.

Med förvärvet ville Salesforce ge sig in på marknaden för samarbetsverktyg, som växte mycket kraftigt under Covid-19-pandemin, då distansarbetet exploderade.

Men företag på crm-marknaden, där Salesforce har sina flaggskeppsprodukter, verkar inte ha påverkats i någon större utsträckning av tillskottet av meddelande- och samarbetsfunktioner, enligt Liz Herbert, analytiker på Forrester.

– Vi kan inte riktigt se, när det gäller Slack, att det finns någon uppdämd efterfrågan från Salesforces bas för ett sådant verktyg. Det har verkligen inte blivit något övertygande, säger hon.

Katrina Agusti, som är cio på Carhartt och som använder Salesforces sälj- tjänste- och marknadsföringsmoln, säger till Wall Street Journal att Slack-affären hittills inte har gjort Salesforce mer användbart eller värdefullt för företaget.

– Vi utforskade inte att använda Slack mer brett, efter förvärvet. Slacks funktioner är liknande Microsofts samarbetsapp Teams som företaget redan investerat i och fortsatt använda, säger hon.

En cio-konsult säger i artikeln att ”cio:er i stort sett är likgiltiga inför förvärvet”.

Förra månaden meddelade Slacks vd och grundare Stewart Butterfield att han planerar att lämna företaget i januari tillsammans med två andra Slack-chefer.

Det ska dock påpekas att Slack fortfarande kan användas som separat app, även utanför Salesforces crm-portfölj.

 

Läs mer