Kundcase från

OJCO Secure IT

När olyckan är framme!

Period: May – Sep 2015
Client: Salinity Holding AB
Subject: När olyckan var framme

”Om vi inte hade lagt vår IT i molnet (som är placerad i OJCOs hosting) så vet jag inte hur detta hade slutat. Nu kunde vi vara igång med verksamheten redan innan branden var släckt. Vi är oerhört tacksamma för att vi hade tänkt till innan. Alla företag borde göra samma sak!”

säger Jonas Jung, Koncernchef på Salinity Holding AB.

Detta hände:

Klockan 23.00 en fredagskväll, ringer kunden skärrad och meddelar att det är en fullt utvecklad brand på huvudkontoret i Halmstad där all IT-utrustning finns.

Huset brann ner – vad gör vi nu?

OJCO hade varit i kontakt med kunden om olika hostinglösningar under en längre tid. Då kunden inte haft några problem med detta sedan tidigare så förstod man inte riktigt vad man skulle med en extern lösning till eftersom man använde sin egen server placerad på arbetsplatsen. Men vi lyckades få kunden på andra tankar och sålde in en sekundär backuplösning på distans en kort tid innan.

Klockan 23.00 en fredagskväll, ringer kunden skärrad och meddelar att det är en fullt utvecklad brand på huvudkontoret i Halmstad där all it-utrustning finns.
Eftersom vi har en kopia på all data återställer vi backupen till nya servrar under helgen. Samtidigt jobbar kunden på att få tag på ett nytt temporärt kontor dit vi hjälper till att leverera nya datorer.

Måndag morgon innan branden är släckt är stora delar av it-miljön igång och anställda från filialkontoren kan koppla upp sig. En överlycklig kund förlorade alltså ingen data och faktiskt ingen arbetstid utan med OJCOs säkra lösningar var man up-and-running mer eller mindre direkt.

Idag säljer vi förutom sekundära backupservrar även replikeringsservrar. På replikeringsservern ligger en kopia på kundens servrar ”vilande”. Denna går att starta upp direkt vid behov och nertiden blir ännu kortare.

Resultat

En lycklig kund kunde snabbt koppla upp sig igen och fortsätta där de slutade. Hade verkligheten varit en annan, med egna servrar i huset som brann ner, så hade historien slutat annorlunda.

  • Kundens data låg säkert i OJCOs förvar
  • OJCO hjälpte kunden hela vägen med allt från backup till nya datorer
  • OJCOs servicegrad var avgörande för att kundens ”nertid” reducerades kraftigt

Summering

Det är att vara smart att placera hela sin IT i brandsäkra serverhallar hos en svensk leverantör. Tillgänglighet, service, backup, replikering är ofantligt mycket värt när olyckan väl är framme!

Akriv - Kundcases